Pure Matters Communicatie

Communicatie, taal en advies

Pure Matters is actief in twee werkvelden: Pure Matters Ecokleding en Pure Matters Communicatie.
Pure Matters Communicatie geeft advies en voert communicatie-opdrachten uit op het snijvlak van natuurbescherming, toerisme en duurzame ontwikkeling. De activiteiten zijn inhoudelijk vooral gericht op het Waddengebied, sinds 2009 uitgeroepen als UNESCO Werelderfgoed. Pure Matters beheert websites, doet adviserend-beleidsmatig werk en vertaalt vakspecifieke teksten (vooral Duits-Nederlands en Nederlands-Duits). Opdrachtgevers zijn overheden, non-profitorganisaties en kleinschalige bedrijven.

Achtergrond

Als biologe, communicatie adviseur en ‘taalfreak’ heeft Friederike Liebmann, eigenaar van Pure Matters, rond 30 jaar werkervaring in het Nederlands-Duitse Waddengebied: “De Wadden zijn puur, tamelijk ongerept en voor zóveel mensen een geweldige plek om natuur te beleven en inspiratie op te doen. Met mijn werk ondersteun ik organisaties die dit gebied willen bewaren en op een duurzame manier toegankelijk willen maken. Een heldere, authentieke communicatie en taal helpen hierbij enorm,” vat Friederike haar insteek samen.

Internationale projecten en initiatieven hebben haar bijzondere belangstelling. Van oorsprong Duitse, en vele jaren ook in het Duitse Waddengebied werkzaam, weet Friederike de eigenheden, belangen en taal (letterlijk en figuurlijk) van de Waddenzeelanden Nederland en Duitsland op elkaar af te stemmen en met elkaar te verbinden.

Wil je de mogelijkheden verkennen wat Pure Matters voor jouw organisatie kan betekenen?
Je bent van harte uitgenodigd een afspraak te maken voor een oriënterend gesprek.

Portfolio / opdrachtgevers

Common Wadden Sea Secretariat:
– Vertaalwerkzaamheden en nieuwsredactie (NL) voor de officiële website voor het Werelderfgoed Waddenzee www.waddenzeewerelderfgoed.nl (vanaf 2012)
– Vertaling van de teksten voor de vernieuwde website voor het Werelderfgoed Waddenzee (Engels – Nederlands); (2018)

Provincie Fryslân / project Waddenagenda:
Inhoudelijke ontwikkeling, organisatie en uitvoering van een persreis voor Duitse journalisten ter promotie van duurzame pakketreizen voor de Duitse markt naar het Nederlandse gedeelte van het Werelderfgoed Waddenzee (2018).

Sense of Place:
Vertaling van de website (Nederlands – Duits) in het kader van LF 2018

Stichting Waddengroep/ keurmerk Waddengoud:
– Consulent voor internationale samenwerking (vanaf 2012)
– Ontwikkeling van duurzame pakketreizen naar het Nederlandse Waddenzee Werelderfgoed-gebied (samen met de Duitse touroperator REISEN MIT SINNEN); (2017/2018)

Attema-Sate, kleinschalige recreatie/vergaderlocatie in Gaastmeer:
Vertaling van de website www.attema-sate.nl (Nederlands – Duits) (vanaf oktober 2015)